PREGLEDI IN REGISTRACIJE

Menjava pnevmatik – Kdaj je potrebno?

Kvalitetne pnevmatike vplivajo na zaviralni čas, oprijem, obrabo in tudi porabo goriva. Zato opravljajo na vozilu izjemno pomembno delo, da poskrbijo za našo varnost v prometu. Zakon določa, da moramo pnevmatike zamenjati glede na vremenske razmere, zato je njihova menjava obvezna vsako leto.

Kdaj je potrebna menjava pnevmatik?

Zakon o varnosti cestnega prometa določa obvezno zimsko opremo od 15. novembra do 15. marca. Zato moramo vsako leto nekje do 15. novembra namestiti na naša vozila zimske pnevmatike. Te uporabljamo do 15. marca oziroma do tedaj, ko so na cesti zimske razmere, nato pa jih zopet zamenjamo z letnimi pnevmatikami.

Kakšna globina profila je potrebna za zimske in letne pnevmatike?

Pnevmatike moramo obvezno zamenjati tudi v primeru, ko so le te preveč obrabljene. Prvi znak obrabe je obrabljena tekalna plast, kar se odraža na globini profila. Da lahko pnevmatike dobro opravijo svoje delo in nas varno pripeljejo na cilj, morajo imeti ustrezno globino profila. Tudi ta je zakonsko določena, in sicer:

  • za letne pnevmatike je minimalni profil 1,6 mm,
  • za zimske pnevmatike je minimalni profil 3 mm.

Kako lahko preverimo globino profila pnevmatike?

Popolnoma logično je, da moramo obrabljene pnevmatike pravočasno zamenjati, sicer lahko resno ogrozijo našo varnost in varnost drugih udeležencev v prometu. Zato je priporočljivo, da njihov profil redno spremljamo in merimo, saj bomo le tako vedeli, kdaj je čas za menjavo.

Globino profila lahko preverimo na različne načine:

  • Z merilnikom globine: Zelo natančne podatke o globini profila dobimo s pomočjo merilnika globine. Ti so nam na voljo v različnih oblikah, od plastificiranih kartic do digitalnih merilnikov. Ne glede na to, za katero vrsto gre, merilnik preprosto porinemo v glavni kanal pnevmatike in vidimo, koliko še manjka do minimalne globine profila.
  • S kovancem za 2 EUR: Najpreprostejši način merjenja globine profila, ki nam je tudi vedno pri roki, je s pomočjo kovanca za 2 EUR. Kovanec vstavimo v glavni kanal gume in če je viden stranski srebrni rob kovanca, potem je profila že manj kot 4 mm. To je pokazatelj, da moramo razmišljati o novih gumah.
  • S pomočjo indikatorja obrabe: Vse gume imajo na dnu glavnih kanalov tudi indikator obrabe. Kadar je višina profila na enaki višini kot je indikator obrabe, potem je to znak, da moramo pnevmatike zamenjati.
Kako lahko preverimo globino profila pnevmatike?

Kje lahko opravimo menjavo pnevmatik?

Ker so pnevmatike pomemben del vozila, je pomembno, da jih zamenjamo pri pooblaščenih ponudnikih vulkanizerskih storitev. Oni imajo vsa potrebna orodja in naprave za strokovno premontažo in centriranje gum, kar je ključnega pomena za varno vožnjo v vseh vremenskih razmerah.

Koliko v povprečju stane menjava gum?

Cena menjave gum je zelo različna. V največji meri je odvisna od tega, ali gre za jeklena platišča ne glede na velikost, in od tega, ali gre za alu platišča različnih velikosti. Seveda pa se cene razlikujejo tudi med posameznimi ponudniki vulkanizerskih storitev.

Za premontažo in centriranje 4 pnevmatik na jeklenih platiščih moramo v povprečju odšteti 30 do 40 EUR. Za pnevmatike na alu platiščih, ki imajo 16 col, pa 35 do 50 EUR. Pri alu platiščih velja, da večja kot so, več moramo odšteti za menjavo, na primer za 18 colska platišča bomo morali odšteti že 45 do 56 EUR.

Koliko sezon zdržijo pnevmatike oz. gume?

Vse pnevmatike imajo oznako DOT, ki označuje teden in leto, v katerem je bila izdelana. Starost pnevmatike tako najlažje preverimo, če pogledamo oznako DOT. Priporočljiva starost je sicer šest let, vendar moramo o menjavi razmišljati že prej, če so na pnevmatikah že vidni prvi znak obrabe.

Življenjska doba pnevmatik je močno odvisna tudi od našega sloga vožnje in pravilnega ravnanja z njimi. Zato poskrbimo za:

  • Redno preverjanje tlaka v pnevmatikah: ta mora biti tak, kot ga je predpisal proizvajalec vozila. Če je tlak prenizek, potem se bodo naše pnevmatike hitreje obrabile.
  • Enakomerno obrabo pnevmatik: Za vsa vozila, z izjemo tistih, ki imajo pogon 4×4, je priporočljiva rotacija pnevmatik ob menjavi. Tiste, ki so bile spredaj, se namestijo zadaj in obratno.
  • Dosledno uporabo zimskih in letnih pnevmatik: Letne in zimske pnevmatike imajo svoj namen. Zato se izogibajmo uporabi zimskih pnevmatik v toplejšem vremenu, saj se bodo hitreje obrabile.
  • Pravilno shranjevanje pnevmatik: Pnevmatike hranimo v temnem, suhem in hladnem prostoru. Če imamo pnevmatike na platiščih, potem jih obesimo na nosilce ali jih zložimo eno na drugo. Če imamo pnevmatike brez platišč, potem jih hranimo vzporedno v pokončnem položaju in jih enkrat mesečno nekoliko obrnemo.
Close up of mechanic’s hand checking the air pressure of a tyre in auto repair service

Kdaj je potrebna menjava zimskih gum za letne?

Zakon nam dovoljuje, da zimske gume z letnimi zamenjamo po 15. marcu. Vendar nam glede na zadnje zime, z menjavo ni potrebno hiteti, saj se je pogosto zgodilo, da so bile zimske razmere na cesti tudi še konec marca ali v začetku aprila.

Sicer se ta spomladanski sneg na cestah običajno ne obdrži dolgo. Če pa moramo ravno takrat na kakšno daljšo pot, je vožnja z letnimi pnevmatikami ne samo prepovedana, ampak tudi nevarna. Zato je bolje z menjavo zimskih gum z letnimi še nekoliko počakati po 15. marcu.

Zakaj je potrebna menjava zimskih pnevmatik?

Zakonodaja ni edini razlog, da menjamo pnevmatike. Dejstvo je, da se zimske gume bolje obnesejo v zimskih razmerah, letne gume pa v poletnih visokih temperaturah. Razlogov za to je več:

  • Zimske pnevmatike so izdelane za nizke temperature, zato ob visokih temperaturah postajajo mehkejše. Zaradi tega je poraba goriva z njimi bistveno večja, se hitreje obrabljajo, gumena zmes pa se trajno poškoduje.
  • Letne pnevmatike so izdelane za poletne visoke temperature, zato je popolnoma logično, da niso primerne za led, sneg in nizke temperature. Zato pa so pri visokih temperaturah bistveno bolj zmogljivejše in imajo v ovinkih ali pri zaviranju veliko boljši oprijem s cestiščem, poraba goriva pa je manjša.

Ali lahko zimske pnevmatike izrabim do konca skozi poletje?

Načeloma se za menjavo zimskih pnevmatik po 15. marcu odloča vsak voznik samostojno. Zimske pnevmatike lahko izrabimo tudi do konca skozi poletje, vendar moramo upoštevati, da so prilagojene uporabi v nizkih temperaturah in se nad temperaturam 7°C obnašajo popolnoma drugače.

Znano je, da so letne pnevmatike pri višjih temperaturah zmogljivejše, kar pomeni, manjšo obrabo, manjšo porabo goriva, boljši oprijem s cestiščem in krajšo zavorno pot. Zato se za uporabo zimskih pnevmatik v poletnem času odločimo le v skrajnem primeru.

Kakšne so M+S pnevmatike in kdaj se uporabljajo?

Na nekaterih pnevmatikah zasledimo tudi oznako M+S, kar pomeni Mud and snow oziroma blato in sneg. Izdelane so tako, da je stranski in bočni del pnevmatik izdelan iz letnega profila in dezena, medtem ko je zimski profil in dezen le po sredini pnevmatike. Zato ima naše vozilo v tem primeru manjši oprijem na cestišču, kot pa če bi imeli nameščene zimske gume.Oznako M+S ima vsaka pnevmatika, s katero lahko zakonsko vozimo med 15. novembrom in 15. marce naslednje leto oz. v zimskih razmerah. Vse zimske in celoletne pnevmatike imajo tako oznako. Popolnoma zimske pnevmatike imajo še simbol snežinke.

Na celoletnih pnevmatikah so običajno simboli sonca, snega in dežja. Pa tudi v imenu imajo celoletne pnevmatike napisano allseason, 4season in tudi allweather. Tudi kakšne letne pnevmatike za terenska vozila imajo oznako M+S, kar pomeni, da kljub temu, da niso primerne za zimo, vseeno zadostujejo zakonodaji. V osnovi so to pnevmatike, ki so nekakšen kompromis med letnimi in zimskimi pnevmatikami. Zaradi tega se moramo zavedati, da ob združevanju dveh vrst pnevmatik lahko izgubimo nekatere lastnosti posameznih pnevmatik, ki so ključne za varnost v prometu pri ekstremnih vremenskih razmerah.

Zato ni nič nenavadnega, da nas ob pnevmatikah M+S spremlja tudi večna dilema, kdaj se te pnevmatike uporabljajo. M+S pnevmatike so za nas primerne le, če na leto opravimo zelo malo kilometrov in nismo neposredno izpostavljeni skrajnim vremenskih razmeram, kot je na primer neočiščeno cestišče v jutranjih urah ali poledenela cesta. Če želimo, da so M+S pnevmatike primerne tudi za zimske razmere, morajo imeti ob tem obvezno še oznako snežinke.

Kakšne so M+S pnevmatike in kdaj se uporabljajo?

Kako poteka menjava pnevmatike pri vulkanizerju?

Za menjavo pnevmatik se moramo obrniti na vulkanizerja, ki ima dovolj znanja, izkušenj in orodje za strokovno menjavo. Celoten postopek običajno traja od 30 do 40 minut, pri čemer vulkanizer poskrbi za:

  • Dvigovanje vozila – Vozilo zapeljemo na dvigalo, in izstopimo iz vozila. Nato vulkanizer dvigne celotno vozilo, s čimer sprosti vsa štiri kolesa.
  • Odstranjevanje platišč s pnevmatikami z vozila – Pred odstranitvijo platišč vulkanizer označi mesto namestitve (spredaj, zadaj, levo, desno). Nato s pomočjo pnevmatske pištole odvije vijake, ki držijo kolo na oseh. Na ta način odstrani vsa štiri platišča.
  • Premontaža pnevmatik – Vulkanizer najprej spusti zrak iz pnevmatik, nato pa jih s pomočjo vulkanizersko premontažnega stroja odstrani s platišča. Novo pnevmatiko namaže z vulkanizersko pasto in jo prav tako s premontažnim strojem namesti na platišče. Pnevmatike nato napolni z ustreznim tlakom.
  • Centriranje pnevmatik – Temu sledi centriranje gum. Vulkanizer jih namesti na vulkanizerski centrirni stroj, v katerega najprej vpiše dimenzije platišč. Temu sledi postopno dodajanje 5 g uteži in centriranje pnevmatik.
  • Namestitev platišč s pnevmatikami na vozilo – Vulkanizer vse štiri na novo montirane pnevmatike s platišči močno zategne s pomočjo pnevmatske pištole. Nato z dvigalom spusti vozilo na tla.

Ali lahko menjavo zimske ali letne gume opravimo sami?

Da bi nekoliko prihranili pri menjavi pnevmatik, se marsikdo odloči za nakup dodatnega kompleta platišč, na katere se namestijo zimske ali letne pnevmatike. V tem primeru lahko pnevmatike zamenjamo kar doma, vendar se moramo celotnega postopka lotiti skrbno in odgovorno:

  • Poskrbimo za varnost – Pomembno je, da menjavo pnevmatik opravimo na ravni in utrjeni površini. Preverimo, ali je ročna zavora zategnjena in menjalnik v prvi prestavi.
  • Dvigovanje vozila z dvigalko – Dvigalko postavimo ob pnevmatiko, na točno določeno mesto pod vozilom. Dvigalko dvignemo s pomočjo ročke, s čimer postopoma dvigujemo tudi vozilo.
  • Odstranitev platišča s pnevmatike – Predno odstranimo pnevmatiko, na njej označimo mesto namestitve, kar nam omogoča ustrezno namestitev ob naslednji menjavi. Pnevmatiko odvijemo s pomočjo posebnega ključa, ki je priložen rezervnemu kolesu.
  • Privijačenje novega platišča s pnevmatik – Pred montažo nove pnevmatike, moramo preveriti njeno kotalno površino in po potrebi odstraniti kamenje v profilu. Novo platišče s pnevmatiko močno privijemo in spustimo vozilo.
  • Ponovimo na ostali pnevmatikah – Celoten postopek ponovimo tudi pri vseh preostalih pnevmatikah. Na koncu še enkrat preverimo, ali smo zategnili vse vijake, in preverimo tlak.
Ali lahko menjavo zimske ali letne gume opravimo sami?
Dostopnost