V svetu avtomobilizma se velikokrat osredotočamo na napredno tehnologijo motorjev, varnostne sisteme in udobno notranjost vozila, medtem ko se pnevmatike pogosto spregledajo. Pnevmatike so edini stik avtomobila z cesto in imajo ključno vlogo pri zagotavljanju varne, učinkovite in udobne vožnje. Tudi na suhih cestah in v zmernih vremenskih razmerah morajo vaše pnevmatike izpolnjevati visoke zahteve in standarde v vsakem trenutku. Razumevanje letnega profila pnevmatik in optimalnega roka za zamenjavo je ključno za zagotavljanje varne, učinkovite in udobne vožnje.
Pnevmatike so edini stik vozila s cesto. To pomeni, da so odgovorne za prenos sile med avtomobilom in cesto ter zagotavljajo oprijem in stabilnost med vožnjo.
Slabe pnevmatike lahko privedejo do nevarnih situacij na cesti, kot so zdrs, akvaplaning ali daljša zavorna pot. Zato je ključnega pomena, da imajo pnevmatike primeren profil in so v dobrem stanju.
Letni profil gume se nanaša na globino kanalov v tekalni plasti pnevmatike. Te kanale običajno imenujemo tudi profili ali lamele. Njihova glavna funkcija je zagotoviti odvajanje vode in snega ter povečati oprijem pnevmatike na cestišču.
Gumena zmes letnih pnevmatik je manj elastična v primerjavi z zimskimi pnevmatikami – pri toplejših temperaturah še posebej. Poleg tega, letne pnevmatike dosegajo boljše rezultate, ko gre za število prevoženih kilometrov in stabilnost krmiljenja. Druga prednost letnih pnevmatik je zmanjšana poraba goriva. Nove pnevmatike imajo od 8 do 9 mm globok profil. Zakon o varnosti cestnega prometa določa, da je najmanjša dovoljena globina pri letnih pnevmatikah 1,6 mm po celotnem obodu, pri zimskih pa 3 mm. S stališča varnosti je zelo priporočljivo, da zimske gume zamenjate, ko imajo še 4 mm profila, letne in celoletne gume pa, ko globina doseže 3 mm. Pri omenjenih globinah se namreč pnevmatike začenjajo še hitreje obrabljati, kot sicer. Globina profila, ki je prenizka, bistveno povečuje nevarnost akvaplaninga in zavorno pot.
Novo pnevmatiko odlikuje globok profil, ki omogoča učinkovito odvajanje vode in snega ter zagotavlja dober oprijem. Vendar pa se ta globina profila sčasoma zmanjšuje zaradi obrabe pnevmatike.
Letne pnevmatike so tako razvite, da jih lahko montirate na vse položaje na vozilu pri edinstvenih vremskih razmerah v poletnih mesecih. Te pnevmatike so določene za vožnjo na suhih in mokrih cestah pri višjih temperaturah. Da bi se optimalno soočile s temi pogoji imajo letne pnevmatike:
• rebra,
• prečne kanale in
• utore,
ki zagotavljajo optimalne zmogljivosti za letne razmere. Vse informacije o določeni letni pnevmatiki lahko najdete na njeni bočnici – kot na primer indeks nosilnosti, premer platišča, razmerje med širino in višino.
Obraba pnevmatike je neizogiben proces, ki se zgodi med vožnjo. Različni dejavniki, kot so vrsta vožnje, površina ceste, tlak v pnevmatiki, vzdrževanje in vremenski pogoji, lahko vplivajo na hitrost obrabe pnevmatike.
Običajno se največja obraba pnevmatike zgodi na tekalni plasti oz. delu, ki se dejansko dotika ceste. Kot se pnevmatika obrablja, se zmanjšuje tudi globina profila. To lahko vpliva na oprijem pnevmatike in posledično na varnost med vožnjo.
Prišel je tisti znameniti datum – 15. marec, ki velja za prehod z zimskih na letne pnevmatike, a pomembno je vedeti, da gre zgolj za administrativno označen datum, ki ne označuje konca koledarske zime in še manj zagotavlja, da ne bo več občasnih zelo hladnih dni ali celo snežnih ploh. Obstajajo različni načini, kako oceniti stanje pnevmatik in določiti, kdaj je čas za zamenjavo.
Letne pnevmatike moramo zamenjati, če:
• je njihova tekalna plast obrabljena do indikatorja obrabe (ta je vdelan v kanalu pnevmatike),
• so neenakomerno obrabljene (npr. bolj obrabljene na robovih),
• so bile predrte in jih ni mogoče popraviti,
• so močno razpokane na boku,
• so kjer koli na površini vidne izbokline.
• Globina profila: Večina držav ima zakonske zahteve glede minimalne globine profila pnevmatike. V večini evropskih držav je zakonsko določeno, da mora biti globina profila vsaj 1,6 milimetra. Kljub temu strokovnjaki priporočajo zamenjavo pnevmatik, ko globina profila pade pod 3 milimetre, saj se zmanjšuje oprijem pnevmatike.
Preprost način za preverjanje globine profila je uporaba kovanca za dva evra. Vstavite ga pokončno v kanal pnevmatike. Če vidite stranski srebrni okvir kovanca, je globina profila manjša od 4 mm. Lahko pa uporabite tudi posebne žetone z oznakami globine profila.
Najzanesljivejši način pa je preverjanje indikatorja obrabe, ki je vgrajen v kanale pnevmatik. Gre za majhna vodoravna rebra, enakomerno razporejena po celotnem obodu. Če je profil pnevmatike poravnan s temi rebri, je dosegla minimalno zakonsko dovoljeno globino profila. V tem primeru je čas za zamenjavo pnevmatike, vendar je priporočljivo, da jo zamenjate že prej.
• Vizualni pregled in pregled tlaka: Vsaj enkrat mesečno, še posebej pred vsako daljšo vožnjo, je priporočljivo pregledati tlak v pnevmatikah in njihov splošen videz. Bodite pozorni na nepravilnosti, kot so prekomerna ali neenakomerna obraba tekalne plasti. Razpoke ali izbokline na tekalni plasti ali na stranski steni so lahko znak težav. Prav tako bodite pozorni na odrgnine in luknje, ki jih lahko povzročijo vijaki, žeblji ali drugi ostri predmeti.
• Starost pnevmatik: Tudi če imajo pnevmatike še dovolj globine profila, je pomembno upoštevati njihovo starost. Pnevmatike izgubljajo prožnost s starostjo, kar lahko vpliva na njihovo zmogljivost. Starost pnevmatike lahko preverite preko oznake DOT nanjo. Pnevmatike, izdelane po letu 2000, imajo štirištevilčno oznako (medtem ko so tiste izdelane pred tem datumom označene s tremi številkami). Na primer, oznaka DOT 4618 pomeni, da je bila pnevmatika proizvedena v 46. tednu leta 2018.
Ni enotnih strokovnih ali zakonodajnih standardov, ki bi nedvoumno določali življenjsko dobo pnevmatik glede na datum izdelave. Priporočila v zvezi s tem se precej razlikujejo: proizvajalci avtomobilov svetujejo zamenjavo letnih pnevmatik po petih do šestih letih (zimskih pa po največ štirih letih), medtem ko proizvajalci pnevmatik navajajo, da so lahko pnevmatike v uporabi tudi do deset let. Pri tem pa vozniki ne bi smeli zanemariti lastnih vozniških navad in tehničnih značilnosti vozila.
Če letno prevozite približno 20.000 kilometrov, starost pnevmatik za leto ali dve ni ključnega pomena, saj se bodo pnevmatike zaradi obrabe zamenjale prej kot zaradi starosti. Priporočljivo je biti pozoren na starost pnevmatik, vendar to ne pomeni nujno, da je pnevmatika, ki je leto starejša, manj kakovostna od novejše.
Kljub temu pa je za strokovnjake avtomobilske industrije, nacionalna združenja distributerjev in vulkanizerjev ter proizvajalce pnevmatik bolj pomembno, kako so bile pnevmatike skladiščene in vzdrževane, kot pa samo dejanska starost, označena z DOT. Pravilno skladiščenje med drugim zagotavlja zaščito pnevmatik pred prevelikimi temperaturnimi nihanji, vlago, ozonom, UV-žarki, olji in agresivnimi kemikalijami.
• Vremenski pogoji: Če živite v območju, kjer so pogosti ekstremni vremenski pogoji, kot so obilne padavine, sneg ali led, je še posebej ključnega pomena, da vaše vozilo opremite s pnevmatikami, ki imajo ustrezno globino profila. V takšnih okoliščinah so pnevmatike z večjim profilom lahko nujne, saj omogočajo boljši oprijem na spolzkih in zahtevnih površinah ter izboljšajo stabilnost in nadzor vozila v teh razmerah.
Optimalen profil pnevmatike v ekstremnih vremenskih pogojih lahko prispeva k večji varnosti in zmanjša tveganje za nezgode. Zato je pri izbiri pnevmatik v takšnih regijah priporočljivo upoštevati specifične potrebe okolja in vaših voznih navad.
Pravilna izbira pnevmatik igra ključno vlogo pri zagotavljanju varnosti med vožnjo vašega vozila. Pnevmatike morajo ustrezati predpisani kategoriji, ki jo določa dokument o ustreznosti vozila. Na isti osi vozila morajo biti pnevmatike enakega proizvajalca, iste nosilnosti, hitrostnega razreda in tekalne površine.
Dimenzije pnevmatik so označene ob straneh in pri nakupu je pomembno izbrati pnevmatike z enako nosilnostjo kot originalne, ki so bile prvotno nameščene na vaše vozilo. Slednje je zapisano tudi v homologacijskem kartončku vašega vozila.
Na bočnici vsake avtomobilske gume najdemo ključne informacije, ki vključujejo podatke o proizvajalcu, velikosti, indeksu hitrosti in nosilnosti, namembnosti ter letu izdelave:
• Velikost: To vključuje širino v milimetrih, višino v odstotkih glede na širino (presek pnevmatike) ter premer platišča v palcih. Na primer, pnevmatika z oznako 205/55 R16 ima širino 205 mm, presek 55% širine ter premer platišča 16 palcev.
• Indeks hitrosti: Gre za oznako največje dovoljene hitrosti pnevmatike, označeno s črkami. Za osebna vozila obstajajo različni hitrostni razredi, kot so M, P, Q, R, S, T, U, H, V, W, Y, ZR.
• Indeks nosilnosti: Predstavljen je z dvo- ali trimestno številko in označuje največjo obremenitev, ki jo lahko pnevmatika prenese. Na primer, indeks nosilnosti 100 pomeni, da pnevmatika lahko nosi do 800 kg teže.
• Leto izdelave: Zapisano je s tro- ali štirimestnim številom, imenovanim tudi koda DOT. Za voznike je pomembna zadnja številka, ki predstavlja teden in leto izdelave. Na primer, oznaka 2704 pomeni, da je pnevmatika izdelana v 27. tednu leta 2004.
• Namembnost: Oznaka M+S (Mud+Snow) na primer označuje, da gre za zimske gume.
Indeks hitrosti in nosilnosti sta običajno zapisana zaporedoma. Nosilnost pnevmatike lahko opredelimo kot številčno oznako največje obremenitve, ki jo prenese pnevmatika pri največji dovoljeni hitrosti (ki je označena s simbolom hitrosti) in pri danem polnem tlaku polnilnega zraka.
Npr. 185 / 60 R 15 92H DOT 2209:
185 – širina pnevmatike v milimetrih;
60 – višina pnevmatike v odstotkih (%) glede na njeno širino;
R – radialna konstrukcijska izvedba oz. zgradba pnevmatike;
15 – premer platišča v palcih;
92 – indeks nosilnosti;
H – hitrostni razred;
DOT 2209 – pnevmatika je bila izdelana v 22. tednu leta 2009.
Letni profil pnevmatike igra ključno vlogo pri zagotavljanju prometne varnosti in udobne vožnje. Spremljanje obrabe profila pnevmatik in pravilni roki za zamenjavo so ključni za ohranjanje učinkovitosti in varnosti pnevmatik. Redni pregledi pnevmatik, skrbno spremljanje globine profila in upoštevanje vremenskih razmer so pomembni koraki, da bodo pnevmatike vedno v optimalnem stanju.
Zavedati se moramo, da je varnost vedno na prvem mestu in da je redno vzdrževanje pnevmatik ključnega pomena za varno vožnjo. Pnevmatike so edini stik vozila s cesto, zato je pomembno, da so v dobrem stanju, da lahko zagotovijo dober oprijem, stabilnost in učinkovito zaviranje v različnih voznih pogojih. Pri vzdrževanju pnevmatik je treba redno preverjati tlak, globino profila in morebitne znake obrabe ali poškodb.
Prav tako je pomembno upoštevati priporočila proizvajalcev glede zamenjave pnevmatik glede na njihovo starost in obrabo. Z doslednim vzdrževanjem pnevmatik lahko vozniki povečajo varnost na cesti in zmanjšajo tveganje za nezgode.
DELITE TA ČLANEK