Zakon natančno določa, katero opremo moramo vedno imeti v avtomobilu, avtobusu, priklopnemu vozilu ali pa v traktorju. Prav tako pa je predpisano, kako dolgo jo lahko uporabljamo in v katerem letnem času.
Vendar pa obvezna oprema ni pomemben del motornega vozila zgolj zaradi tega, ker to določa zakon. Bistveno je, da nam na eni strani zagotavlja večjo varnost, po drugi strani pa nam pride prav v primeru nezgod.
Kaj mora vsebovati obvezna oprema v osebnem vozilu skozi celo leto?
Čeprav ustreznost obvezne opreme redno preverjajo tudi na tehničnem pregledu, pa se mnogi nanjo ne spomnimo, dokler je resnično ne potrebujemo. Brez obvezne opreme v avtomobilu, nas lahko doleti denarna kazen, prav tako pa ni dovolj, da ustrezno opremo zgolj imamo v avtomobilu, ampak mora ustrezati točno določenim predpisom.
Da bi lahko v primeru nesreč pomagali sebi in drugim ter čim bolje poskrbeli za svojo varnost, moramo skozi celo leto imeti v osebnem vozilu naslednjo opremo:
- rezervno kolo in orodje za zamenjavo,
- komplet za prvo pomoč,
- evro varnostni trikotnik,
- komplet rezervnih žarnic.
Kaj vsebuje avtomobilska prva pomoč?
Kot voznik osebnega vozila smo v primeru prometne nesreče dolžni pomagati drugim udeležencem v prometu. Hitro ukrepanje lahko rešuje življenja in ravno zaradi tega je komplet prve pomoči sestavni del obvezne opreme v osebnem vozilu.
V ponudbi so nam danes na voljo različni kompleti prve pomoči. Vendar se ti razlikujejo med seboj le na prvi pogled, saj oblika kompleta ni predpisana. Pomembno je le, da je komplet shranjen v embalaži, ki je odporna na vodo, nečistoče in poškodbe.
Zato pa moramo biti toliko bolj pozorni pri njegovi sestavi – ta mora ustrezati točno predpisanemu seznamu:
- 3 x prvi povoj, tip 2 (10 cm x 4 m), sterilen;
- 1 x prvi povoj, tip 3 (12 cm x 5 m), sterilen;
- 1 x aluplast za opekline 9 x 15 cm, sterilen;
- 1 x aluplast za opekline 50 x 80 cm, sterilen;
- 10 x kompresa 5 x 5 cm, sterilna;
- 6 x kompresa 10 x 10 cm, sterilna;
- 2 x povoj iz raztegljive tkanine 8 cm x 4 m;
- 1 x povoj iz raztegljive tkanine 10 cm x 4 m;
- 3 x trikotna ruta 100 x 100 x 140 cm;
- 4 x rokavica;
- 1 x zaščitna folija za umetno dihanje;
- 1 x dvostransko metalizirana folija 210 x 160 cm, debelina najmanj 12 ɲm;
- 1 x škarje z zaobljeno konico;
- 5 x obliž z blazinico 10 x 8 cm;
- 1 x obliž 2 cm x 5 m;
- 1 x navodila za nudenje prve pomoči;
- 1 x seznam vsebine.
Koliko časa velja komplet prve pomoči?
Pri kompletu prve pomoči ni dovolj, da upoštevamo zgolj njegovo vsebino, ampak tudi rok uporabe. Ta je pet let od datuma pakiranja, vendar paket vsebuje tudi izdelke, ki imajo rok uporabe le tri leta. Če se želimo izogniti denarni kazni, potem moramo komplet za prvo pomoč redno preverjati in po potrebi sproti nadomestiti manjkajoče dele.
Kdaj in kako uporabljamo varnostni trikotnik?
Varnostni trikotnik je sestavni del obvezne opreme, ki označuje, da je naše vozilo ustavljeno na cestišču. Kadar se nam zgodi okvara na cesti, počena pnevmatika ali prometna nesreča, je prvo pravilo, da na naše težave opozorimo ostala vozila, za kar uporabimo tudi varnostni trikotnik.
Ker pa je v takšnih situacijah pomembno, da ukrepamo učinkovito, varno in predvsem preudarno, moramo varnostni trikotnik pravilno uporabiti:
1. Varnostni trikotnik previdno vzamemo iz avtomobila
Povsem samoumevno je, da vzamemo varnostni trikotnik iz prtljažnika avtomobila čim hitreje in previdneje. Če vemo, kje je, ga lahko hitro najdemo, ča pa v prtljažniku prevažamo prtljago, smo lahko v velikih težavah. Zato je dobro, da ga imamo vedno pri roki.
2. Varnostni trikotnik sestavimo
Za sestavljanje varnostnega trikotnika ne potrebujemo nobenega orodja. Čeprav je sestavljanje enostavno, pa je priporočljivo, da se tega postopka naučimo že doma. Tako ne bomo imeli težav na licu mesta, zato bomo v primeru panike ravnali veliko bolj samozavestno.
3. Varnostni trikotnik postavimo
Vozniki vemo, da moramo varnostni trikotnik postaviti za vozilo. Vendar ni dovolj, da ga postavimo zgolj 10 m od avtomobila, ampak mora biti ta razdalja vsaj 100 m ali več. Tako imajo ostali vozniki dovolj časa, da odreagirajo. Če smo na avtocesti, potem zaradi lastne varnosti do mesta postavitve hodimo za varnostno ograjo.
Kaj vsebuje komplet nadomestnih žarnic v osebnem avtomobilu?
Zakon o motornih vozilih določa, da morajo biti vozila v cestnem prometu brezhibna, kar se navezuje tudi na svetlobna telesa. Ustrezen nadomestni komplet izberemo glede na vrsto (zasenčene) prednje luči, ki se razlikuje od posameznega avtomobila. S tega vidika izberemo komplet, ki vsebuje halogensko žarnico R2, H1,H4 ali H7. Ostale žarnice so v vseh kompletih enake, in sicer:
- žarnica 12 V P21W BA15s,
- žarnica 12 V P21/5W BAY15d,
- žarnica 12 V RSW BA15s,
- žarnica 12 V W5W W2,1×9, 5d,
- varovalka 10AMP,
varovalka 15AMP.
Mnogi vozniki se sprašujemo, ali je komplet nadomestnih žarnic sploh potreben, saj imajo sodobna vozila večinoma led svetlobno opremo, ksenonske žaromete, laserske žaromete in podobno, ki jih vozniki ne moremo popraviti sami.
Pozanimali smo se, kako je s tem v praksi. Do sprejetja novega pravilnika o delih in opremi vozil bo minilo še nekaj časa, zato je do tedaj komplet nadomestnih žarnic še vedno obvezen. Če pa nas na cesti ustavijo policaji, nas bodo na pomanjkljivost le opozorili in ne kaznovali.
Kaj se poleg obvezne opreme še priporoča dodatno v avtomobilu?
Za še bolj brezskrbno in varno vožnjo je priporočljivo, da imamo v avtomobilu tudi dodatno opremo. Ta ni obvezna, nam pa v primeru nezgod lahko močno olajša situacijo in reši mnogo problemov. V to opremo uvrščamo:
- dvigalko oziroma katero koli drugo orodje, s katerim lahko zamenjamo kolo v primeru počene pnevmatike;
- odsevni telovnik, ki je v primeru izstopa iz avtomobila zaradi njegove okvare, obvezen za vse potnike; lahko izberemo telovnik rumene ali oranžne barve, obvezno pa mora imeti odsevne trakove; ob tem je pomembno, da je izdelan v skladu z evropskim standardom EN ISO 20471;
- vlečno vrv, ki pa jo lahko uporabimo le ob vleki pokvarjenega vozila, ki mu deluje nožna zavora in krmilni mehanizem. Razdalja ne sme bit manjša od 3 m in večja od 5 m;
- zagonske kable, ki nam pridejo prav v zimskem času ali v primeru, ko po nesreči pozabimo na prižgano luč. Pri izbiri zagonskih kablov moramo paziti na njihov presek oziroma debelino, ki je odvisna od zmogljivosti akumulatorja;
- gasilni aparat prav tako ne sodi v predpisano opremo, je pa vsekakor pametna odločitev. Z njim pogasimo začetni ogenj in preprečimo večjo škodo. Najpogostejši so dvo kilogramski gasilni aparati na prah ali na peno, ki so enostavni za uporabo in majo dovolj veliko gasilno sposobnost.
Ali veste koliko vas stane vaša registracija?
Izdelali smo preprost kalkulator vseh stroškov registracije, kjer si lahko okvirno ceno izračunate kar sami.
Kaj potrebujemo od obvezne opreme v drugih državah po Evropi?
Obvezna oprema se razlikuje od države do države. Zato pred odhodom vedno preverimo, kaj potrebujemo v svojem osebnem vozilu. Spodaj navajamo nekaj trenutnih priporočil, vsekakor pa je najnovejše informacije priporočljivo dodatno preveriti tik pred odhodom.
Država |
Prva pomoč |
Rezervne žarnice |
Varnostni trikotnik |
Odsevni telovnik |
Gasilni aparat |
Alko tester |
Avstrija |
|
|
|
|
|
|
Italija |
|
|
|
|
|
|
Nemčija |
|
|
|
|
|
|
Bolgarija |
|
|
|
|
|
|
Hrvaška |
|
|
|
|
|
|
Francija |
|
|
|
|
|
|
Kakšna je obvezna oprema tovornih vozil, priklopnih vozil in avtobusov?
Tudi tovorna vozila, priklopna vozila in avtobusi morajo imeti ustrezno obvezno opremo. Z njo poskrbijo za varno vožnjo in hitro ter ustrezno ukrepanje v primeru nesreč. Ker pa imajo ta vozila določene specifike, je njihova obvezna oprema nekoliko dopolnjena v primerjavi z obvezo opremo osebnih vozil.
Če smo voznik tovornega vozila, priklopnega vozila ali avtobusa, potem moramo poskrbeti, da imamo vedno s seboj:
- komplet ustreznih žarnic, ki mora ustrezati svetlobnim telesom na tovornem vozilu, priklopniku ali avtobusu, ki ga vozimo;
- veljavna prva pomoč, ki je identična tisti, ki velja za voznike osebnih vozil; ta nam pride prav v primeru nesreč, vendar jo moramo redno dopolnjevati s posameznimi deli oziroma jo zamenjati takoj, ko ji poteče veljavnost;
- 2 varnostna trikotnika, ki morata biti homologirana po Pravilniku UN/ECE R 27; dodatni varnostni trikotnik ostale udeležence v prometu opozarja na to, da je stoječe vozilo motorno vozilo s priklopnikom, kolona vozil ali pa vozilo, ki prevaža nevarno blago;
- rezervno kolo in orodje za zamenjavo, ki mora ustrezati dimenzijam platišča; prav tako je pomembno, da je rezervno kolo brezhibno, kar omogoča nemoteno nadaljevanje poti;
- varnostni odsevni telovnik, ki je obvezen za vse voznike ob izstopu vozila v primeru okvare ali nesreče; telovnik mora imeti odsevne trakove, zaradi katerih smo že na daleč vidni ostalim udeležencem v prometu;
2 podložne zagozde, s katerimi tovorno vozilo, priklopnik ali avtobus zavarujemo pred premikanjem v času nalaganja in razlaganja tovora; dodatno zagozdo v tem primeru potrebujemo za priklopno vozilo;
- gasilni aparat z gasilno sposobnost najmanj 8A, 55B, CB za tovorna vozila in vozila za prevoz potnikov kategorije M1 in N1; vsa ostala tovorna vozila, priklopniki in avtobusi pa morajo imeti zmogljivost najmanj 21A, 113B, C, kar je identično s 6 kg gasilnim aparatom;
- najmanj 2 kladivi za razbijanje stekla, ki je obvezna oprema samo za avtobuse; kladiva se uporabljajo v primeru nesreče, ko je potreben izhod v sili.
- lopata, ki je poleg zimskih pnevmatik obvezna zimska oprema, in nam pride prav v primeru ekstremnih razmer.
Kakšna je obvezna oprema traktorja?
Traktorji sicer veljajo za delovne stroje, vendar so pogosto udeleženi tudi v cestnem prometu. Zato tudi zanje velja, da morajo upoštevati vse cestnoprometne predpise in imeti vedno s seboj predpisano obvezno opremo:
- komplet prve pomoči, ki je identičen tistemu, ki velja za avtomobiliste; tudi za traktoriste velja, da mora biti komplet prve pomoči veljaven in ga je potrebno po pretečenem roku obvezno nadomestiti z novim;
- varnostni trikotnik, ki je homologiran po pravilniku UN/ECE R 27 in je namenjen označevanju stoječega vozila;
- podložna zagozda, ki poskrbi preprečuje premikanje traktorja; če ima traktor tudi priklopnik, potem moramo imeti še eno zagozdo za priklopno vozilo.
Kaj se traktoristom priporoča kot dodatno opremo?
Za varno vožnjo v cestnem prometu morajo vozniki traktorjev voziti previdno in odgovorno. Poleg tega, da upoštevajo cestno prometne predpise in imajo vedno pri sebi obvezno opremo, lahko z dodatno opremo poskrbijo še za večjo varnost.
Kot dodatno opremo se za vse traktoriste priporoča:
- trikotnik za označevanje počasnih vozil, ki mora biti homologiran s Pravilnikom UN/ECE R 69; ta je namenjen vsem vozilom, katerim konstrukcijsko določena hitrost ne presega 40 km/h, in je nameščen na zadnji strani vozila oziroma skupine vozil;
- opozorilne table za označevanje širine vozil, ki so namenjene vsem traktorjem in njihovim priključkom, ki presegajo širino več kot 2,55 m.