Zakon o varnosti cestnega prometa določa obvezno zimsko opremo od 15. novembra do 15. marca. Zato moramo vsako leto nekje do 15. novembra namestiti na naša vozila zimske pnevmatike. Te uporabljamo do 15. marca oziroma do tedaj, ko so na cesti zimske razmere, nato pa jih zopet zamenjamo z letnimi pnevmatikami.
Pnevmatike moramo obvezno zamenjati tudi v primeru, ko so le te preveč obrabljene. Prvi znak obrabe je obrabljena tekalna plast, kar se odraža na globini profila. Da lahko pnevmatike dobro opravijo svoje delo in nas varno pripeljejo na cilj, morajo imeti ustrezno globino profila. Tudi ta je zakonsko določena, in sicer:
Popolnoma logično je, da moramo obrabljene pnevmatike pravočasno zamenjati, sicer lahko resno ogrozijo našo varnost in varnost drugih udeležencev v prometu. Zato je priporočljivo, da njihov profil redno spremljamo in merimo, saj bomo le tako vedeli, kdaj je čas za menjavo.
Globino profila lahko preverimo na različne načine:
Ker so pnevmatike pomemben del vozila, je pomembno, da jih zamenjamo pri pooblaščenih ponudnikih vulkanizerskih storitev. Oni imajo vsa potrebna orodja in naprave za strokovno premontažo in centriranje gum, kar je ključnega pomena za varno vožnjo v vseh vremenskih razmerah.
Cena menjave gum je zelo različna. V največji meri je odvisna od tega, ali gre za jeklena platišča ne glede na velikost, in od tega, ali gre za alu platišča različnih velikosti. Seveda pa se cene razlikujejo tudi med posameznimi ponudniki vulkanizerskih storitev.
Za premontažo in centriranje 4 pnevmatik na jeklenih platiščih moramo v povprečju odšteti 30 do 40 EUR. Za pnevmatike na alu platiščih, ki imajo 16 col, pa 35 do 50 EUR. Pri alu platiščih velja, da večja kot so, več moramo odšteti za menjavo, na primer za 18 colska platišča bomo morali odšteti že 45 do 56 EUR.
Izdelali smo preprost kalkulator vseh stroškov registracije, kjer si lahko okvirno ceno izračunate kar sami.
Vse pnevmatike imajo oznako DOT, ki označuje teden in leto, v katerem je bila izdelana. Starost pnevmatike tako najlažje preverimo, če pogledamo oznako DOT. Priporočljiva starost je sicer šest let, vendar moramo o menjavi razmišljati že prej, če so na pnevmatikah že vidni prvi znak obrabe.
Življenjska doba pnevmatik je močno odvisna tudi od našega sloga vožnje in pravilnega ravnanja z njimi. Zato poskrbimo za:
Zakon nam dovoljuje, da zimske gume z letnimi zamenjamo po 15. marcu. Vendar nam glede na zadnje zime, z menjavo ni potrebno hiteti, saj se je pogosto zgodilo, da so bile zimske razmere na cesti tudi še konec marca ali v začetku aprila.
Sicer se ta spomladanski sneg na cestah običajno ne obdrži dolgo. Če pa moramo ravno takrat na kakšno daljšo pot, je vožnja z letnimi pnevmatikami ne samo prepovedana, ampak tudi nevarna. Zato je bolje z menjavo zimskih gum z letnimi še nekoliko počakati po 15. marcu.
Zakonodaja ni edini razlog, da menjamo pnevmatike. Dejstvo je, da se zimske gume bolje obnesejo v zimskih razmerah, letne gume pa v poletnih visokih temperaturah. Razlogov za to je več:
Načeloma se za menjavo zimskih pnevmatik po 15. marcu odloča vsak voznik samostojno. Zimske pnevmatike lahko izrabimo tudi do konca skozi poletje, vendar moramo upoštevati, da so prilagojene uporabi v nizkih temperaturah in se nad temperaturam 7°C obnašajo popolnoma drugače.
Znano je, da so letne pnevmatike pri višjih temperaturah zmogljivejše, kar pomeni, manjšo obrabo, manjšo porabo goriva, boljši oprijem s cestiščem in krajšo zavorno pot. Zato se za uporabo zimskih pnevmatik v poletnem času odločimo le v skrajnem primeru.
Na nekaterih pnevmatikah zasledimo tudi oznako M+S, kar pomeni Mud and snow oziroma blato in sneg. Izdelane so tako, da je stranski in bočni del pnevmatik izdelan iz letnega profila in dezena, medtem ko je zimski profil in dezen le po sredini pnevmatike. Zato ima naše vozilo v tem primeru manjši oprijem na cestišču, kot pa če bi imeli nameščene zimske gume.Oznako M+S ima vsaka pnevmatika, s katero lahko zakonsko vozimo med 15. novembrom in 15. marce naslednje leto oz. v zimskih razmerah. Vse zimske in celoletne pnevmatike imajo tako oznako. Popolnoma zimske pnevmatike imajo še simbol snežinke.
Na celoletnih pnevmatikah so običajno simboli sonca, snega in dežja. Pa tudi v imenu imajo celoletne pnevmatike napisano allseason, 4season in tudi allweather. Tudi kakšne letne pnevmatike za terenska vozila imajo oznako M+S, kar pomeni, da kljub temu, da niso primerne za zimo, vseeno zadostujejo zakonodaji. V osnovi so to pnevmatike, ki so nekakšen kompromis med letnimi in zimskimi pnevmatikami. Zaradi tega se moramo zavedati, da ob združevanju dveh vrst pnevmatik lahko izgubimo nekatere lastnosti posameznih pnevmatik, ki so ključne za varnost v prometu pri ekstremnih vremenskih razmerah.
Zato ni nič nenavadnega, da nas ob pnevmatikah M+S spremlja tudi večna dilema, kdaj se te pnevmatike uporabljajo. M+S pnevmatike so za nas primerne le, če na leto opravimo zelo malo kilometrov in nismo neposredno izpostavljeni skrajnim vremenskih razmeram, kot je na primer neočiščeno cestišče v jutranjih urah ali poledenela cesta. Če želimo, da so M+S pnevmatike primerne tudi za zimske razmere, morajo imeti ob tem obvezno še oznako snežinke.
Za menjavo pnevmatik se moramo obrniti na vulkanizerja, ki ima dovolj znanja, izkušenj in orodje za strokovno menjavo. Celoten postopek običajno traja od 30 do 40 minut, pri čemer vulkanizer poskrbi za:
Da bi nekoliko prihranili pri menjavi pnevmatik, se marsikdo odloči za nakup dodatnega kompleta platišč, na katere se namestijo zimske ali letne pnevmatike. V tem primeru lahko pnevmatike zamenjamo kar doma, vendar se moramo celotnega postopka lotiti skrbno in odgovorno:
DELITE TA ČLANEK